Usability

 przyjazny sklep internetowy

 

Serwisy internetowe odnoszące sukces cechuje nie tylko interesująca treść, ale również odpowiedni sposób jej przedstawienia: czytelny i przyjazny użytkownikowi, czyli użyteczność (z angielskiego usability), zwana również User eXperience. Ma ona znaczący wpływ na wyniki serwisu oraz to czy i jak korzystają z niego internauci. Użyteczność ma szczególnie duże znaczenie w przypadku stron komercyjnych i sklepów internetowych. 

Odpowiednie zaprojektowanie, a następnie optymalizacja usability sklepu internetowego skutkuje wzrostem obrotów i zwiększeniem lojalności klientów, a inwestycje w linki sponsorowane czy pozycjonowanie przynoszą oczekiwany zwrot z inwestycji (ROI). Jeśli użytkownik wejdzie do sklepu internetowego i od pierwszych chwil łatwo odnajdzie poszukiwane produkty i będzie od razu wiedział jak dodać je do koszyka, zapewne dokona zakupu. Internauci nie marnują czasu na zastanawianie się jak używać sklepu ani nie będą zbyt długo szukać odpowiedzi na pytania "co mam kliknąć", czy "gdzie jestem". Jeśli strona nie będzie czytelna i łatwa w używaniu, opuszczą ją i przejdą do konkurencji.

Użyteczny sklep jest chętnie odwiedzany przez klientów, a bezproblemowe korzystanie z niego staje się przyjemnością. Po pierwszym odwiedzeniu takiego sklepu chętnie się do niego wraca, bo wiadomo, że łatwo można znaleźć potrzebne produkty i je zakupić.

Jednym ze skutków optymalizacji użyteczności jest wydłużenie czasu, jaki użytkownicy spędzają na stronie internetowej, dzięki czemu pojawia się więcej okazji do zaciekawienia ich ofertą. Dłuższy czas spędzony w sklepie przekłada się też na zwiększenie liczby produktów dodawanych do koszyka. 

Poprawa użyteczności przynosi wymierne efekty w postaci zmniejszenia liczby porzuceń koszyków, zatem zwiększa się liczba pozytywnie zakończonych zakupów.

Projektowanie User eXperience

Powstający serwis www powinien być projektowany dla przyszłych użytkowników i zgodnie z zasadami użyteczności - tak, aby był wygodny i ergonomiczny. Informacje w nim zawarte muszą być łatwo dostępne zarówno dla nowych jak i lojalnych użytkowników. Uwzględniając ich potrzeby oraz ograniczenia projektujemy przyjazne interfejsy użytkownika, pozwalające na efektywne korzystanie z serwisów. 

Testowanie i optymalizacja usability

Stosowanie dobrych praktyk usability jest konieczne do zbudowania przyjaznego użytkownikom serwisu internetowego. Niestety nie gwarantuje stworzenia rozwiązania idealnego, gdyż niezwykle trudno jest dokładnie przewidzieć jak będą zachowywali się klienci w różnych przypadkach. Z tego względu istniejący serwis internetowy należy monitorować, testować i optymalizować. Taki sposób postępowania umożliwia zauważenie ewentualnych kłopotliwych miejsc w serwisie i wypracowanie najlepszego sposobu na ominięcie problemów.