Wydajność

wydajność aplikacji internetowych

Wydajność aplikacji internetowych stanowi jeden z ważniejszych wskaźników udanego wdrożenia. Aplikacje są przydatne dla użytkowników tylko wtedy, gdy działają szybko i zwracają wyniki z niedużym opóźnieniem. Spełniają wtedy swoje zadania i pozwalają na efektywne korzystanie. Wydajność sklepu internetowego jest niezwykle istotna. Zwiększenie szybkości działania sklepu skutkuje zwiększeniem liczby zakupów, czyli daje wzrost konwersji. Szybko działający sklep wywołuje pozytywne uczucia i nie zniechęca, za to zbyt długie przetwarzanie informacji irytuje i utrudnia użytkowanie. Negatywne efekty są różne, zależnie od sposobu przeznaczenia aplikacji. W przypadku zastosowań korporacyjnych długie oczekiwanie na wyniki powoduje irytację i zmęczenie pracowników, a czas pracy nie jest odpowiednio wykorzystywany. Klienci sklepów internetowych, którzy muszą czekać, na przykład na wyświetlenia wyników wyszukiwania, porzucają dany sklep i poszukają innego.

Wydajne działanie aplikacji skutkuje oszczędnym wykorzystaniem infrastruktury IT i umożliwia pracę na ograniczonych zasobach. Optymalnie stworzone aplikacje wykorzystują procesor i połączenia sieciowe w niewielkim stopniu, umożliwiając efektywne działanie innych usług uruchomionych w danym środowisku. Korzystając z mało wydajnych aplikacji należy liczyć się z koniecznością ponoszenia kosztów na zapewnienie dodatkowej mocy obliczeniowej, szczególnie w przypadku zwiększania liczby użytkowników systemu w przyszłości. 

Szybkość działania serwisów internetowych wpływa również na ich pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Strony ładujące się szybciej są lepiej oceniane, przez co wyświetlają się w wynikach wyszukiwania wyżej niż te powolne.